top of page

Baskytarová posilovna - 101 cvičení v polohách (začátečníci a mírně pokročilí)

Writer's picture: marekberomarekbero

Vítám vás u jedenáctého dílu Baskytarové posilovny 101, ultimátní řady knížek pro aspirující baskytaristy *tky. Dosáhli jsme tak magického čísla 1111 cvičení, která pokrývají všechny důležité aspekty hry na baskytaru - warm-ups se systémem co-prst-to-políčko, arpeggia, pentatoniky, všechny možné typy stupnic, hraní v lichých taktech, základy slapu a hry trsátkem a akordickou hru. Tato kniha je pokračováním dílu určeného pro naprosté začátečníky nebo mírně pokročilé hráče, kteří chtějí zlepšit svoji orientaci na hmatníku.


Jaké je téma nové knihy?


Mým záměrem bylo napsat zábavná, praktická a hlavně inspirativní cvičení, která provedou budoucího hráče na baskytaru jednotlivými polohami na hmatníku ve strukturované a snadno zpracovatelné podobě. Rozdělíme si hmatník na čtyři hlavní zóny (polohy nebo také pozice), kdy se budeme důsledně seznamovat nejprve s hraním od prázdných strun až po třetí pražec (I. poloha), dále od třetího do šestého pražce (II. poloha), přes šestý až devátý pražec (III. poloha) a konečně po devátý až dvanáctý pražec (IV. poloha). Ve druhé polovině knihy se pak naučíme kombinovat pozice a pokud si přehrajete všech 101 cvičení, tak byste měli mít velmi detailní a efektivní znalost hmatníku nástroje v rozmezí od prázdných strun až po dvanácté políčko - tj. zónu, kde se odehrává drtivá většina basových linek, které tak dobře znáte z populárních skladeb nebo mnoha hudebních stylů.



Novinka na trhu učebnic baskytary vás provede zábavnou formou všemi polohami hmatníku.

V čem se novinka liší od předešlých knížek?


V knize naleznete tradičně celkem 101 cvičení, která vás provedou nejenom všemi pozicemi na baskytaře ve strukturovaném, logickém sledu, ale zároveň vás vyzvou ke hraní různých hudebních stylů. Vyzkoušíte si v nich nejčastěji používané melodické a rytmické patterny populárních basových linek a současně si procvičíte všechny důležité souvislosti orientace na hmatníku baskytary.


Nebudou tam moc těžké techniky nebo příliš složité basové linky?


Každé cvičení je zapsáno jak v notách, tak v doporučených polohách na hmatníku (tabulatury) a vše si můžete poslechnout na mp3, které lze si lze stáhnout online. Protože je kniha primárně určena začátečníkům, mírně až středně pokročilým hráčům, tak zde vynecháme náročnější techniky levé ruky jako jsou příklepy, odtrhy, vytahování strun, trylky atd. Nicméně, každé cvičení bylo napsáno pro konkrétní herní situaci či hudební styl a je okamžitě použitelné v praxi. Dbal jsem na melodičnost, srozumitelné frázování, kontext moderního vývoje hudby a samozřejmě hratelnost. Každé cvičení bude vyžadovat vaší plnou pozornost a soustředění, protože skrývá různé melodické a rytmické variace.


Miluju reggae basové linky. Jaké další hudební styly se z knihy naučím hrát?


V knize najdete basové linky v mnoha hudebních stylech - vyzkoušíte si walking, hip hop, pop, rock, punk, metal, progresivní styly, různorodé afro-kubánské groovy, funk, indie, reggae, country a bluegrass, EDM styly, blues, soul či folk.




Ukázka z knížky. Jedná se o hraní reggae basové linky a šestnáctinové synkopace v III. poloze na hmatníku.

Proč bych měl znát tóny na hmatníku baskytary? Nestačí mi taby na YouTube?


Můžete být nejtalentovanější aspirující baskytarista *tka, ale pokud neznáte svůj hmatník důvěrněji než své boty, tak se vám velice těžko bude postupovat vpřed ve vašem hudebním vývoji. Orientace na hmatníku je jednou ze zásadních dovedností a chtěl bych zde maximálně zdůraznit, jak moc je to důležité. Můžete eventuálně vynechat čtení z not, ale určitě nevynechejte znalost tónů na hmatníku. Zpočátku vám to může připadat jako příliš zatěžující úkol, naučit se všechny tóny ve všech polohách. Vždyť je jich tolik!


Nicméně, není potřeba nikam spěchat a můžeme si vše rozdělit na malé části a úseky, které budou mnohem lépe zapamatovatelné při prvním seznamování se s hmatníkem.


Právě z tohoto důvodu jsem v knize rozdělil hmatník na čtyři velké sekce:


I. - označuje první polohu na hmatníku, tóny prázdných strun až do třetího políčka

II. - označuje druhou polohu na hmatníku, tóny od třetího do šestého políčka

III. - označuje třetí polohu na hmatníku, tóny od šestého až do devátého políčka

IV. - označuje čtvrtou polohu na hmatníku, tóny od devátého až do dvanáctého políčka





Ukázky z knihy, kde si zahrajete folkový doprovod a neo soul groove ve III. a IV. poloze na hmatníku.

Nějaký tip na situaci, kdy mi to prostě nejde? Nemůžu se pohnout z místa, ani když pilně cvičím?


Může se vám stát, že prostě nemáte den. Dané cvičení ne a ne dostat do prstů či do hlavy. Trápíte se a vaše snažení nikam nevede. Tohle se stává i těm nejlepším v oboru. V tom případě si dejte pauzu. Potřebujete odstup od dané situace, vyčistit hlavu. Buď pomůže stará dobrá procházka v parku, jogging, návštěva posilovny, cukrárny nebo hospody. Aktivita a místo je čistě na vás.


Pokud jsou nezdary dlouhodobějšího rázu a vy ani po pár měsících strávených s touto knížkou nevidíte kýžené zlepšení, tak je potřeba identifikovat problém. Potřebujete někoho, kdo by vám poskytl vedení? Někdy pár lekcí s profesionálním lektorem udělá zázraky. Najednou zjistíte, že jste měli jenom špatnou techniku, neefektivní prstoklady či nedostatečně seřízený nástroj. Těch příčin může být celá řada, ale to, co vám bude trvat “vymyslet” dlouhé měsíce, můžete vyřešit během pár lekcí. Další příčinou stagnace vašeho baskytarového vývoje může být přílišné zaměření se na technickou stránku. Zní to paradoxně, ale pokud se soustředíte výhradně na techniku hraní, tak vám může unikat širší hudební kontext. Zapojte své uši, srdce, hlasivky a fyzické prožívání hudby. Zkoušejte si cvičení zabroukat, zazpívat, zapískat či zatleskat jeho rytmické dělení. Nesmíte zapomenout, že lepším baskytaristou *tkou se stanete nejjednodušeji tak, že se stanete lepším hudebníkem. Uvolněte se, najděte v sobě vášeň a radost pro hudbu a poté vše soustřeďte do vašeho hraní na baskytaru. Třeba zjistíte, že vše jde najednou o něco lépe, učíte se rychleji a tón vašeho nástroje má najednou překvapivě zpěvnou kvalitu.


Užijte si cvičení, proces osvojování si nových dovedností a hlavně, nedělejte si z hraní na baskytaru další práci.





96 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page