top of page

Novinka - Baskytarová posilovna - 101 groovů pro trsátko

Tento devátý díl Baskytarové Posilovny je pro mě jakousi vizitkou dospělosti a desítek let

zkušeností v oboru baskytara. Přiznám se, že jsem byl přesně jeden z těch baskytaristů,

kteří považovali hraní trsátkem za něco jako prohřešek vůči basovému bohu. Trsátkem hráli

jenom přeučení kytaristé, metalisté nebo v mých očích pseudo aspiranti basové hry.


Na jednu stranu tohoto svého dosti omezeného pohledu na věc lituji, ale na druhou stranu mi zase přinesl velkou motivaci ve snaze dosáhnout maximálně konzistentní prstové a také slapové techniky.

V podstatě jsem po desítkách tisíc hodin cvičení zjistil, že se snažím o napodobení efektivity a tónu hry trsátkem. A díky tomuto přístupu se mi podařilo získat výjimečnou jistotu v hraní prsty s precizní kontrolou tónu a artikulací i při velmi rychlých tempech.


Nicméně, nyní dozrál čas podívat se, jak hrát trsátkem na baskytaru tak, abyste využili všech předností malého trojúhelníkového plastu, který tolik milují všichni kytaristé.



Koncepce knihy je nyní více progresivní, tzn. začínáme s elementárním úhozem pouze shora (downstrokes) a poté se vždy v sérii po deseti cvičeních posouváme o patro výše, kdy přidáváme další technické elementy. Krok za krokem.


Procvičíme si efektivní střídání úhozů shora a zdola (down/up strokes), kombinaci s perkusními tóny, procvičíme hraní větších skoků a intervalů pro lepší pohyb po strunách, palm-muting pro výrazný zvukový efekt oblíbený také u kytaristů, v rytmických studiích dojde na mnohé výzvy v komplexních rytmických patternech, které jsou časté v moderním rocku a metalu, ale i funku, soulu či fusion, procvičíme si hraní dvojhmatů a také akordů a v závěrečných sekcích knihy si zahrajeme studie různých hudebních stylů a také v duchu slavných hráčů, kteří používají trsátko jako

jejich hlavní herní techniku.



Struktura cvičení a metodika


Tak jako ve všech knihách série Baskytarové posilovny i zde máte celkem 101 cvičení zacílených na všechny důležité aspekty daného tématu. V našem případě hry trsátkem.


Každé cvičení je stručně popsané v titulku a sestává z notového zápisu a tabulatury, která vám ukáže kde a jak nejlépe cvičení zahrát. Pod jednotlivými notami také naleznete označení pro hru downstroke nebo upstroke.


Doporučuji být důsledný zejména v konzistentním způsobu hraní cvičení. Začněte po malých úsecích - klidně jeden takt, zpomalit a zasmyčkovat. Postupně přidávejte další takty a také zvyšujte tempo.


Dbal jsem zejména na praktické použití každého cvičení. Nejedná se o samoúčelné etudy nebo mechanické procvičování. Můžete si cvičení vzít a použít je ve skladbě nebo jam session s bubeníkem či jiným hudebníkem. Vždy se jedná o kousek hudby a až ve druhém případě o cvičení. Často jsou cvičení psaná jako pasáže ve skladbách - sloka, bridge nebo refrén.


Doufám, že vás tento muzikální přístup bude ještě více motivovat pro hraní trsátkem nebo libovolnou další technikou, kterou se samozřejmě všechna cvičení dají také zahrát. Nicméně styl, jakým byla cvičení napsána, akcentuje výhody hraní trsátkem, a proto budou nejlépe znít, když je budete hrát tak, jak jsou předepsána.


Metodika cvičení:


1 - 10 - nácvik downstrokes

11 - 20 - nácvik střídavých úhozů

21 - 30 - kombinace s perkusními tóny

31 - 40 - nácvik větších skoků a intervalů

41 - 50 - nácvik palm-mute stylu hraní

51 - 60 - rytmické studie

61 - 70 - nácvik hraní dvojhmatů

71 - 80 - hraní akordů

81 - 90 - studie hudebních stylů

91 - 101 - styly slavných hráčů






"...ta učebnice je událost! Nejlepší učebnice pro hru trsátkem! Zásadní věc!!! Jsem nadšen!!! "


Dieter Mit Euch

106 views0 comments
bottom of page