top of page

NOVÁ KNIHA - Baskytarová posilovna - 101 akordů a harmonických doprovodů

Všichni víme, že baskytara je především melodický a rytmický nástroj. Můžeme na ni hrát tlusté, hutné, basové tóny libovolnou prstovou technikou, slapovat, hrát trsátkem či tappingem. Ve většině případech ale budeme hrát jednotlivé tóny, které na sebe navazují a tvoří tak basovou linku. Hraní akordů má přece na starosti kytarista nebo klávesák, že? Nemá proto smysl se hraním akordů na basu zaobírat, protože tím akorát budeme ztrácet čas.



Omyl! Hraním akordů získáme ohromný přehled. Naučíme se slyšet a také „vidět“ akordy. Budeme si ovšem muset v mnoha případech upravit prstoklady a tzv. voicing (způsob, jakým se dané akordy můžou interpretovat). Na baskytaře se velmi často hrají dvojhmaty (dva tóny najednou) a powerakordy (buď jako dvojhmat se základním tónem a kvintou nebo jako trojhmat se základním tónem, kvintou a oktávou). To jsou ty nejjednodušší akordy, které můžeme hned zakomponovat do svých basových linek. Například Lemmy Kilmister byl v hraní powerakordů mistr! A takový Stanley Clark, Marcus Miller, Victor Wooten či Justin Chancellor z Tool mají mnohé groovy či riffy postavené na hraní dvojhmatů či trojhmatů.



Čistě z hlediska hudební teorie se jedná o akord, pokud se daný souzvuk skládá alespoň ze tří tónů – obvykle základního tónu, kvinty a tercie. Jedná se o konstelaci nejjednodušších durových a mollových kvintakordů. Pokud postupujeme v hierarchii akordů dále, všechny akordy se sedmičkou v názvu se skládají ze čtyř tónů (tři tóny výše zmíněné plus velká nebo malá septima), devítkové akordy z pěti tónů (přidáme navíc nónu neboli tzv. devítku, což je sekunda přenesená o oktávu výše), jedenáctkové akordy z šesti tónů (undecima, tj. kvarta přenesená o oktávu výše) a nakonec třináctkové akordy ze sedmi tónů (tercdecima, tj. sexta přenesená o oktávu výše). Při tvorbě akordů vlastně používáme všechny tóny dané stupnice, která se skládá přesně ze sedmi tónů (bez oktávy).

Ano, složení akordů a jejich názvosloví je úzce propojené s intervaly a stupnicemi. Jedná se o takovou velkou stavebnici pro hravé hudebníky.


Takže, pojďme si shrnout, proč je dobré ovládat hraní akordů na basu:


1) pochopení souvislostí mezi intervaly, stupnicemi a názvoslovím akordů

2) zlepšení vizualizace hmatníku

3) rozšíření rejstříku o nové techniky pro hraní

4) výzva pro koordinaci prstokladů levé ruky

5) pochopení tvorby akordů a hierarchie tónů – tzv. voicing

6) vhled do myšlení kytaristů nebo pianistů

7) pochopení harmonické stránky a struktury dané skladby




Tak jako ve všech knihách ze série Baskytarová posilovna i zde máme celkem 101 cvičení zacílených na všechny důležité aspekty daného tématu – našem případě hry akordů a harmonických spojů.


Každé cvičení je stručně popsané v titulku a sestává z notového zápisu a tabulatury, která vám ukáže, kde a jak nejlépe cvičení zahrát.


Doporučuji důslednost zejména v konzistentním způsobu hraní cvičení. Začněte po malých úsecích – klidně jeden takt, zpomalit a zasmyčkovat. Postupně přidávejte další takty a také zvyšujte tempo.

Dbal jsem zejména na praktické použití každého cvičení. Nejedná se o samoúčelné etudy nebo mechanické procvičování. Můžete si cvičení vzít a použít je ve skladbě nebo během jam session s bubeníkem či jiným hudebníkem. Nebo ho použít do vaší originální skladby. Fantazii a kreativitě se meze nekladou.


Vždy se jedná o kousek hudby a až ve druhém případě o cvičení. Často jsou cvičení psaná jako pasáže ve skladbách – sloka, bridge nebo refrén. Doufám, že vás tento muzikální přístup bude ještě více motivovat pro začlenění akordického hraní do vašeho rejstříku. Mě osobně vždy při hraní akordů okamžitě napadne nějaká nová skladba a často se stává, že ji nakonec hrajeme s kapelou. Jeden nikdy neví, třeba vás akordická hra bude natolik inspirovat, že se stanete skladatelem a budete do svého hudebního projektu přinášet nejenom groovy či basové linky, ale rovnou kompletní písničky.


Metodika cvičení:


1–10 – nácvik dvojhmatů

11–20 – nácvik dvojhmatů a prázdných strun

21–29 – decimální akordy

30–39 – akordy se třemi tóny (trojhmaty)

40–49 – groovy s dvojhmaty a akordy

50–60 – sedmičkové akordy

61–65 – devítkové akordy

66–70 – sus4 akordy

71–75 – akordy na všech čtyřech strunách

76–80 – flamenco styl akordů

81–90 – voice leading

91–101 – etudy a groovy v různých hudebních stylech


Všechna cvičení jsou k dispozici jako mp3 ke stažení.


Baskytarová posilovna - 101 akordů a harmonických doprovodů je k dostání online nebo na prodejně kytary.cz na adrese: Mezi Vodami 23, 143 00 Praha 4, otevírací doba po-ne 10-19.




Recent Posts

See All
bottom of page