top of page

Má vůbec smysl hrát na basu v roce 2022?

Updated: Jan 2, 2022

Je to docela legitimní otázka, když se podíváte na nejnovější vývoj hudební produkce - všude vládnou pluginy a synťáky. I ta super funky basová linka v popových mega hitech Dua Lipy, co zní jako skvělá basa, je jenom komplikovaný řetězec pluginů Scarbee Mm-Bass a zvukové banky Trillian, je hraná na MIDI klávesy, stokrát zasmyčkovaná, zkvantizovaná a poté "zhumanizovaná" pro ideální rádiový kulervoucí zvuk.


Skvělá baskytarová verze basové linky hrané na synťáky v podání talentované Julia Plays Groove.


Marcus Miller (baskytarový virtuóz a slapový mistr) v jednom rozhovoru řekl, že hraní na hudební nástroj bude vždy v kurzu. Lidé budou pořád chtít vidět někoho, kdo umí zahrát groove, melodii nebo libozvučné akordy.


Technologie jsou ovšem tak invazivní, že pokud jste hudebník, najatý například pro rozsáhlejší profesionální produkci, tak se vám může lehce stát, že budete hraní pouze předstírat, protože ten sub basový, totálně produkčně vychytaný zvuk, byste nikdy nedostali z vaší Harley Benton baskytary.


Hraní na playback tady s námi bylo a bude navždy (zejména u televizních produkcí a popových show s tanci a choreografií), ale mluvil jsem teď spíše o half-playbacku, kdy máte ohromné množství doplňujících stop přednahraných pro váš live set. Nejde zde už o otázku autenticity, tj. do jaké míry můžete věřit tomu, co se předvádí na pódiu, ale o otázku nutnosti. Zvukové standardy jsou nastavené tak vysoko, že se v rámci konkurenčního boje neubráníte čím dál tím mohutnější technologické produkci. Jinak budete znít jako amatéři, boomeři nebo dinosauři...můžete si vybrat z bohaté plejády titulů outsiderů a zkostnatělých popíračů pokroku.


Hudba je čím dál tím více kvantizována, dolaďována a v podstatě generována počítačovými algoritmy.


Kde je v ní místo pro živé hudebníky a nástroje? Mizí kytarová sóla, mizí sóla na bubny, mizí veškeré instrumentální pasáže, mizí veškerá zbytečná umělecká stopáž skladeb.


Je potřeba posluchače udržet v pozornosti a tlačit mu do uší tu nejluxusnější produkční cukrovou vatu. I když chcete tvořit "autentickou" nebo "alternativní" hudbu, tak se neubráníte do jisté míry produkce a technologického make-upu. Nechcete přece, aby vaše nahrávaka zněla potišeji nebo měla podprůměrný zvuk oproti populárním trackům na Spotify nebo YouTube.



Ale baskytara nebyla stvořena v padesátých letech minulého století, aby zněla jako subbasový syntezátor nebo djentový drtikol. Byl to přenosný kontrabas s pražci, jednoduše kytara znějící o dvě oktávy dolů, ze které se stala nezaměnitelná součást zvuku prvních rockových, popových a r´n´b kapel. Zvuk baskytary tvořil historii populární hudby a díky dlouhé plejádě inovativních a virtuózních hráčů jsme nakonec dospěli do období, kdy na telefonu apaticky sledujeme roztomilé batole, které s přehledem hraje Wootenovy nejsložitější sóla, abychom po pár vteřinách znuděně popojeli na video s tanečním remixem zvuků neodolatelně sladkého koťátka.


Zůstala na baskytaře nějaká skrytá skulinka magie? Něco fascinujícího, vzrušujícího nebo dokonce nebezpečného? Není přeci jenom lepší věnovat energii a pozornost nejnovějším DAW, produkci a technologiím?


Myslím si a pořád tomu úpřimně věřím, že baskytara jako nástroj produkující basové frekvence má smysl, pokud hrajete v kapele, pokud sdílíte hraní s ostatními lidmi, pokud ji berete jako komunikačního prostředníka. Baskytara není meme, není určená pro sólovou YouTube tvorbu nebo podobné podružnosti. Ano, můžete na ní a s ní tvořit libovolné kousky a ohromovat miliony odběratelů svým slapovým nebo tappingovým kumštem. Je to krásné, je to úctyhodné, je to i spousta práce a dřiny, je to ohromující a je to skvělé na sdílení a obdivování.


Ale mám pocit, že je to pořád takové placebo...


S basou v ruce, s kapelou, mikrofonem a publikem před sebou...kompletní a šťastný hudebník.

Foto: David Pear


Zdá se mi , že největší síla baskytary se projeví při vedení kontrapunktu ve skladbě, v magických momentech při jamování ve zkušebně, v kontextu zvuku a spojení s ostatními nástroji a samozřejmě na koncertě, kde svým tónem a groovy můžete zasáhnout srdeční a emocionální oblast daného publika.


Baskytara je společenský fenomén. Baskytara byla určená pro souhru s ostatními nástroji. Baskytara je vaše vstupenka do světa vyvolených, do světa, kde nejste sám, kde máte super schopnost změnit náladu skladby, do světa, kde můžete svým groovem nebo riffem roztančit, pobláznit nebo rozbrečet úplně cizí lidi.


A tito cizinci se najednou stanou vašimi společníky.


Baskytara je vaše dálnice do hlubokého nebe.


Přeji vám šťastný, inspirativní a společenský nový rok 2022, přátelé nekonečně objemných frekvencí!





1,433 views0 comments

Recent Posts

See All

コメント


bottom of page