Původní skromný záměr základního modelu nástrojů řady baskytar Yamaha BB se v průběhu času dramaticky změnil. Stejně jako se proměnila hvězdná armáda jeho příznivců - Abe Laboriel, Pino Palladino a Nathan East, nová vlna hráčů jako Tony Kanal (No Doubt), Peter Hook (Joy Division a New Order), Andy Rourke (The Smiths), rockeři jako Jack Gibson (Exodus, Testament) nebo Michael Anthony (Van Halen, Chickenfoot).
Michael Anthony v akci s Yamaha BB signature baskytarou
(zdroj: premierguitar.com)
Yamaha přišla se svými modely baskytar poměrně pozdě, jejich úplně první nástroj SB-2 se dostal na trh až v dubnu 1966. Přirozeně vše vycházelo z legendárního Fender designu - tvar těla připomínal Precision Bass, ale elektroniku tvořily dva single-coil snímače typu Jazz Bass. Hlavní odlišnost a charakter nástroje byl v radikálnějším designu hlavy, který by se hodil spíše do pozdějších osmdesátých let - “Superstrat styl”. Od roku 1968 se vzhled SB série nástrojů zradikalizoval, tvar těla velmi připomínal oválnou kapku. V průběhu sedmdesátých let dostala řada SB více Gibson Les Paul a SG tvary těla. Od roku 1976 SB dostalo podobu blízkou Jazz Bass a Yamaha přidala řadu PB, v podstatě kopii Precision Bass. Žádný z těchto nástrojů ale nenašel moc příznivců mezi zákazníky v Evropě nebo Americe. Bylo zapotřebí inovovat.
V polovině sedmdesátých let Yamaha strávila spoustu času vývojem nástrojů, které se staly základním stavebním kamenem jejich dnes již klasických modelů baskytar.
Hlavním cílem bylo oslovit zákazníky především v USA, v oblasti západního pobřeží (West Coast s kulturně významnými centry v Los Angeles a San Francisco). Yamaha proto oslovila různé session hráče, aby vyzkoušeli jejich nové prototypy baskytar a řekli jim svůj názor. První model nové řady BB (zkratka pro Broad Bass) se zrodil v roce 1977, společně s předělaným modelem SB a PB. Zpočátku byly v nabídce tři modely BB řady - BB800 a BB1000 se šroubovanou konstrukcí krku a BB1200 s průchozím krkem. Všechny nástroje měly společnou elektroniku v podobě jednoho single-coil rozděleného snímače ve stylu Precision Bass.
Yamaha BB1200 (zdroj:bassmusicianmagazine.com)
Yamaha baskytary měly solidní konstrukci a vysokou kvalitu zpracování, ale zároveň byly cenově příznivější než konkurenční nástroje, takže si brzy našly cestu k baskytaristům z aspirujících, mladých kapel.
Jedním z prvních fanoušků byl Peter Hook z Joy Division, který natočil na BB1200 jejich klasický hit “Love Will Tear Us Apart”. I přesto, že používal i baskytary jiných značek, tak ve studiu zásadně preferoval oblíbenou Yamahu 1200. V rozhovoru pro GuitarGuitar z loňského roku uvedl: “Všechny skladby, co jsem kdy nahrál, včetně Gorillaz z minulého měsíce, byly natočené na basu Yamaha BB1200S!” Nedávno byl na trh uvedený Peter Hook signature model BB baskytary, který kombinuje elementy BB734A a jeho milovaného modelu BB1200.
Yamaha BB Peter Hook Signature byla uvedená na trh v prosinci 2020 (foto: Yamaha)
Yamaha pokračovala ve vývoji nových modelů řady BB, které se postupem času staly nejprodávanějšími Yamaha baskytarami.
V roce 1978 byl uvedený na trh model BB2000 s PJ konfigurací snímačů, které rozšířily zvukovou paletu. O čtyři roky později přišla BB3000 s větším výkrojem těla pro pohodlnější přístup k vyšším polohám a reverzní pozicí split coil Precision snímače (E a A struna snímána blíže u krku a D a G struna blíže u kobylky). Orwellovský rok 1984 přinesl první pětistrunnou variantu BB5000, která byla velmi populární mezi hráči hledajícími rozšířené možnosti spodního pásma bez potřeby připlácet za custom exkluzivitu výroby. Studiová esa Pino Palladino a Nathan East na pětistrunné BBéčka natáčely mnohé hity poloviny osmdesátých let.
Od roku 1986 se BB řada nástrojů neustále rozšiřovala a obsahovala tehdy sedm typů nástrojů od základního BB550 až po špičkový BB5000.
Staré řady PB a SB byly vyřazeny z výroby a byly zastoupeny radikálnějšími nástroji v nových sériích RBX, BX a MB. Nicméně, i přes tyto modernější, nové modely baskytary, “staré, dobré BBéčka” přitahovaly mladé, nastupující hráče. Tony Kanal, který se proslavil jako basista No Doubt, popisuje svoje první setkání s Yamaha BB: “ Shodou okolností, otec zpěvačky Gwen Stefani pracoval v té době pro Yamahu a zařídil mi slevu na novou baskytaru. Tou se pro mě stala BB1600 (na kterou dodnes hraje - pozn. autora). Pamatuji si, že jsem se koukal na ceník do nástrojového katalogu a přitom si říkal ´tahle musí fakt znít skvěle!´. Neměl jsem ale ani potuchy, co chci. Byla jediná, kterou jsem si mohl dovolit a popisek jejího zvukového charakteru mi zněl dobře. Půjčil jsem si peníze od táty a to byl můj start s baskytarami Yamaha BB série.”
Tony Kanal v éře No Doubt. Na fotografii s Yamaha BB3000
a spoluhráčem Tomem Dumontem (vlevo).
V polovině osmdesátých let měly baskytary Yamaha mnohem větší popularitu než jejich kytarové modely a přibyla nová řada nástrojů série TRB s prvním šestistrunným modelem a unikátním Attitude, který byl vyvinutý ve spolupráci s basovým virtuózem Billy Sheehanem.
Na konci osmdesátkové dekády uvedla Yamaha aktivní elektroniku v BB řadě u modelů 1100, 1200, 3000 a 5000.
V roce 1994 se zrodil BB-NE, signature model baskytaristy Nathana Easta, který se proslavil nejenom ve studiu při nespočetných session, ale i na pódiu s Ericem Claptonem, Philem Collinsem nebo Michaelem Jacksonem. Na konci devadesátých let se zdálo, že originální BB řada začíná být příliš retro a byla tak zredukována na pouhé tři modely. Počátkem roku 2000 dokonce BBéčka zmizely z katalogů Yamahy, kde zůstaly pouze modely BB3000 a BB3000MA (Michael Anthony signature). Zákazníci ale měli možnost si objednat vlastní custom verze.
Když už to vypadalo s BBéčkem bledě, tak Yamaha přeci jenom obnovila jeho výrobu v roce 2002, protože potřebovala basový protipól (sesterský nástroj) k jejich fenomenálně úspěšným elektrickým kytarám Pacifica.
První nové modely znovuzrozené BB řady měly šroubovaný krk a ekonomickou třídu v podobě nástrojů 404 a 405. Yamaha ale zařadila k BBéčkům i naprosté novinky jako 605, 2004 a 2005 modely. V roce 2005 se k nim připojily BB414/5 a aktivní verze 614/5. O pět let později, v roce 2010, došlo k omlazení řady s novým pěti-vrstvým krkem u 424/5 modelů a kobylkou s možností protáhnutí strun skrz tělo u 1024/25 a prémiových japonských modelů 2024/5. V roce 2011 přibyly pickguardy a kovové obložení potenciometrů.
Strečink během dlouhé natáčecí sesssion v Air Edel Studios, Londýn.
Mým hlavním nástrojem ve studiu je pořád Yamaha BB2025X.
V roce 2017, kdy BBéčka oslavila čtyřicet let od svého narození, došlo k zásadní změně designu a konstrukčních prvků.
Yamaha využila služeb cenami ověnčeného návrháře Piotra Stolarski a přišla s novým vzhledem dnes již legendárního modelu baskytar řady BB. Tvar těla doznal hlavně ergonomických změn a také ztratil na váze, snímače dostaly standardizovaný tvar pro tolik oblíbené “tunění”, kdy je lze vyměnit za modely jiných značek v případě potřeby. Krk je nově uchycený k tělu pomocí šesti šroubů s patentovaným systémem, který zajišťuje extrémní stabilitu.
Nejnovější model střední třídy Yamaha BB734A
v barevné úpravě Translucent Matte Black.
Nová BB řada zahrnuje kompletní spektrum nástrojů, od ekonomických modelů, střední třídy až po ručně vyráběné japonské modely. Kombinace klasického, elegantního vzhledu, vysoké funkčnosti a hodnoty nástrojů řady BB jí garantuje stabilní místo v katalogu Yamahy a hlavně popularitu, jak mezi aspirujícími, mladými hráči, tak zkušenými profesionály.
Originální článek v anglickém jazyce od Tima Fletchera publikovaný v Bass Musician Magazine najdete ZDE
Comments