top of page

Bezpražec aneb jak hrát na fretless

Updated: Dec 10, 2021

Po staletí se hudebníci snaží napodobit lidský hlas na různých strunných nástrojích. Oproti klasické pražcové baskytaře, nám její bezpražcová varianta (neboli fretless) poskytuje velké pole senzitivních a zpěvu podobných tónů. Od 70.let, kdy Jaco Pastorius definoval moderní bezpražcovou hru, se mnoho zapálených baskytaristů snaží o přenesení magie bezpražcového světa do hudební praxe.


Někteří se rozhodli mít bezpražcovou baskytaru jako jejich hlavní nástroj, kterým posouvají zvukové a expresívní možnosti nastavené Pastoriem. Mnoho basistů si zase bere do ruky fretless v případě, že potřebují něžnou linku do balady, akustické skladby nebo prostě v momentech, které si o to říkají.


Ambicióznější hráči utratili desetitisíce korun v honbě za dokonalým "mwah" faktorem, tolik milovaným, masitým tónem s hřejivým vrněním.


Pokud vás zachvátí bezpražcová horečka, tak se při pohledu na svojí basovou kolekci můžete změnit v sadistického zubaře, který vyhlíží budoucí obět pro podstoupení kruté procedury trhání pražců. Jacovi to vyšlo, tak proč ne vám, že? Můžete ale také skončit s pláčem nad zničeným vintage Jazz Bass a říkat si, že jste si radši měli vytrhnout tu osmičku, která vás každoročně chytne během konzumace vánočního cukroví. Vytrháním pražců sice získáte bezpražec, ale ne každý nástroj je stavěný na tuto drastickou operaci. Doporučujeme si pořídit buď nový bezpražec z prodejny hudebních nástrojů nebo si ho nechat postavit na míru od zkušeného mistra kytaráře.


Ať již je vaše volba budoucího fretless nástroje jakákoliv, jedna věc je jistá - s bezpražcem vás čeká nový svět plný falešných tónů a nejisté intonace. Nemusíme chodit kolem horké kaše, nikdo učený na fretless nespadl a mnozí se ani po letech nenaučili hrát čisté a libozvučné tóny. Nicméně, není třeba zoufat a propadat panice. Dneska si ukážeme pár cvičení a tipů, jak vyzrát na intonaci na bezpražci.



Krásný detail pětistrunného bezpražce AV1-5 Burl Poplar z dílny Aleše Vychodila.



Pár technických detailů


Máte si pořídit bezpražec s linkami nebo bez? Těžká otázka, na kterou není jednoznačná odpověď. Můžete ale zúžit pole nejednoznačnosti zodpovězením těchto praktických otázek:


Jak často budete fretless používat?

Budete používat fretless v situacích, kdy bude potřeba číst z not nebo ze značek?

Jak důležité je pro vás mít bezpražec s "čistým" kontrabasovým vzhledem?


Moje osobní zkušenost říká pořídit si bezpražec s linkami simulujícími pozici pražců. Mám za sebou období, kdy jsem byl hrdým majitele šestistrunného bezpražcového monstra a byl nadšeným obdivovatelem jeho nekonečného ebenového hmatníku. I přes stovky hodin cvičení intonace a správných prstokladů, jsem vždy lehce polk naprázdno, když přišla moje bezpražcová chvilka na koncertě. Mohl jsem si ušetřit zrychlený srdeční tep a mokré cestičky po zpocených prstech na hmatníku, kdybych si nechal udělat linky. Ještě, že mě zachraňovalo těch pár teček za dvanáctou polohou na nejvyšší C struně, které si prosadil můj stavitel nástroje (Jan Vlasák z Vivian Instruments), jinak bych byl v této oblasti ztracený jako prd v lese.


Nicméně, pokud plánujete trávit dlouhé hodiny s bezpražcem, máte vynikající sluch a radost z pohledu na čistou plochu, tak hmatník bez linek je pro vás jasná volba. Bude se také hodit v případě, že budete často nástroj střídat s klasickou pražcovou baskytarou, protože linky na bezpražci mohou být matoucí. Hned vysvětlím...U pražcového nástroje totiž pokládáte prsty za nebo mezi pražce, kdežto u bezpražce s naznačenými linkami musíte prst položit přímo na linku pro získání čistého tónu v dané poloze. To samé platí u značek na horním okraji hmatníku (tečky), kdy u bezpražce označují přesnou polohu pro položení prstu (u verze bez pomocných linek). U pražce jsou zase umístěné uprostřed (mezi pražci) dané polohy.


Výhoda linek je zřejmá. Pomáhají vám hrát čistě a také se můžeme částečně opřít o naučené prstoklady z pražcového nástroje. Další výhodou linek je lepší orientace při stížených světelných podmínkách (tmavá část pódia, kterou bohužel velmi často okupujeme) a při hraní z listu. Nemusíte také trávit tolik času cvičením, abyste si zvykli hmatník bez pražců. Na druhou stranu, nespoléhejte se na to, že stačí pouze přiložit prst na linku a vše bude v cajku. Malá nejistota, jiný úhel, nedomáčnutí a máte falešný tón ve vteřině.



Detail nápomocných linek u nástroje AVBJ5f.

Foto: archív Aleše Vychodila


Nástroj a struny


Pokud chcete "Jaco style" bezpražcový tón, tak ten z Precision Bass nebo z nástroje s humbuckerem nedostanete. Potřebujete single coil snímač u kobylky a samozřejmě ideálně basu typu Jazz Bass. Pokud nejste Jaco fanatik a chcete prostě kvalitní "mwah" tón, tak můžete vzít v podstatě libovolnou bezpražcovou baskytaru dostupnou na současném trhu a jste doma. Čím výše v cenové kategorii se budete pohybovat, tím snažší bude na nástroji produkovat typický, zpěvný, bezpražcový tón. U ekonomické kategorie nástrojů tomu budete muset více pomoci buď technikou hraní nebo nastavením aparátu, případně krabiček. Pro posílení kontrabasového charakteru tónu můžete zvolit osazení hlazenými strunami (flatwound) nebo jejich hybridy (half-round) či dokonce strunami s nylonovým jádrem (Thomastik) nebo tapewound strunami (LaBella), které skvěle fungují s piezo snímači.


Vibráto


Častý nešvar mezi začínajícími fretless hráči je příliš časté používání vibráta. Basa vám sice krásně "mňouká", ale vaše hra spíše připomíná TikTokový meme s kočičkami. Představte si váš tón na příkladě zpěvu. Také neděláte vibráto na každém tónu, ale jenom v momentech, kdy je to zapotřebí nebo tím obohacujete emocionální spektrum skladby. Pracujte na pomalém, jemném vibrátu, které se vkusně spojí s aranžemi a charakterem ostatních nástrojů. Rychlé, agresivní vibráto má sice také svoje místo, ale zde určitě platí známé "méně je více".



Temná krása kombinace ořechu a ebenového hmatníku u AVB1-5

Foto: archív Aleše Vychodila


Cvičit, cvičit, cvičit


V následujících cvičeních se zaměříme na budování solidní artikulace a především intonace na bezpražcové baskytaře. Budeme hodně používat prázdné struny jako referenční tón a intervalové kombinace (nechte intervaly do sebe přeznívat, abyste slyšeli a kontrolovali správný prstoklad a ladění - zejména u oktáv). Můžete také zpočátku používat ladičku, pro ověření správnosti pozice a výšky tónu, ale stejně se prostě časem musíte naučit spoléhat se především na vaše uši a vnímat všechny detaily tónu a herní techniky.


Přeji vám hodně "mwhah" a "mwhew" ve vašem novém bezpražcovém světě.








Comments


bottom of page