Olympic - Sprcha (transkripce basového partu)
Updated: Feb 3
Hudební skvost, který složil a bravurně zahrál baskytarista kapely Olympic, Milan Broum, pochází z roku 1978. Kapela rok předtím v pražském studiu Mozarteum natočila album Marathón s hardrockovým nádechem, k čemuž dopomohl právě Milan Broum jako nový člen skupiny. Na albu dostal hodně prostoru jako sólující baskytarista mimo jiné i ve skladbě Sprcha.
Živoucí hudební legenda, baskytarista Milan Broum, zde předvádí naprosto famózní hru plnou kreativního frázování a jeho typický, energií nabitý, trsátkový styl hraní. Pokud mě uši neklamou, tak má přimíchaný lehký phaser (možná chorus), který dodává basovému tónu výrazný charakter. A ten je potřeba, protože skladba je virtuózním kouskem s písničkovou strukturou, melodikou a hlavně chytlavým frázováním, kdy se rozhodně nejedná o samoúčelnou etudu pro povzbuzení muzikantského ega.
Hlavní téma skladby je v D dur s kombinací funkových a chromatických melodických výjezdů. Dejte si při vaší interpretaci záležet zejména na preciznosti šestnáctinového synkopického frázování. Tímto tématem skladba začíná i končí, s tím, že uprostřed je dlouhá mezihra s gradovaným kytarovým sólem a lehkou improvizací basového riffu. Tato struktura s hlavním melodickým tématem ohraničujícím instrumentální-sólovou část připomíná jazzový standard.
Prostřední lyrická část je hraná s rozklady akordů, kdy střídání arpeggií mezi D dur a D moll vytváří prog rockovou magii typickou pro sedmdesátá léta. Zde také začíná epické kytarové sólo, které vrcholí při přechodu do riffu v E moll. Milan Broum hraje melodické variace riffu s využitím vyšších poloh na hmatníku a hlavně E moll pentatonického materiálu.
Závěr skladby je opět návratem do úvodního tématu v D dur hraném unisono s kytarou.
Níže naleznete kompletní transkripci basového partu pro čtyřstrunnou baskytaru ve standardním ladění (E, A, D, G). Pod notovou osnovou máte také tabulaturu s doporučenými polohami na hmatníku, které byly pečlivě vybrány pro co nejefektivnější a nejmuzikálnější interpretaci skladby.
Milan Broum hraje originální part trsátkem, takže bych ho také doporučoval vzít do ruky. Nicméně, můžete hrát libovolnou technikou, pokud zvládnete rychlé šestnáctinové běhy a frázování.


