top of page

Kabát - Burlaci (transkripce basového partu)

Nemyslím si, že hrát osminy a základní tóny je nějaká basová řehole. Nebo dokonce nuda ... Zahrát zdánlivě jednoduchou linku tak, aby ve skladbě šlapala, měla správnou délku not a dokonce i určitý swing a feeling je velmi specifickou disciplínou. A Milan Špalek z kapely Kabát je toho názorným příkladem.


Nejenom, že je skvělým textařem a disponuje i výbornými doprovodnými vokály, on je také osmiválcem rytmické sekce kapely. Názorným příklad nám poskytne dnešní transkripce jeho basové linky ve skladbě Burlaci.


Pojďme se podívat na tři zajímavé technické aspekty, které by vám neměly uniknout pokud si skladbu chcete zahrát v co nejpřesnější basové verzi.


Za prvé, budete potřebovat vaši čtyřku podladit o půl tónu níže - tj. strunu E do Eb, A do Ab, D do Db a G do Gb (může se vám stát, že ladička nebude ukazovat béčka, ale křížky, v tom případě E do D#, A do G#, D do C# a G do F#).


TIP - skladbu lze zahrát pouze na dvou strunách, takže můžete o půl tónu podladit pouze E a A struny.


TIP pro majitele pětistrunných baskytar - spodní Eb můžete hrát na vaší H struně (4. políčko), takže není potřeba podlaďovat váš nástroj.


Za druhé, všimněte si úvodního partu, který je hraný staccato (tj. lehce přitlumujete každou notu). Basa tak získává na dynamice a krásně skladbu "nakopne", když nastoupí ve druhé časti sloky o oktávu níže a s plnotučným, otevřeným zvukem.


A za třetí, snažil jsem se přepsat basový part v pozicích, u kterých jsem měl pocit, že je slyším na nahrávce. Nicméně, nebojte se hledat vlastní varianty a klidně si zkuste najít tóny i v jiných pozicích na hmatníku. Například tón Bb hraný na A struně (takto je napsaný v transkripci níže) může mít temnější a hutnější charakter, pokud ho zahrajete na E struně. V notách budou ale obě varianty zapsány stejně.








1,043 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page